CHYMUS : VĚŘÍM VE SVÉ NEJBLIŽŠÍ, VE SVÉ PŘÁTELE A V SEBE – V LIBOVOLNÉM POŘADÍ – TI VŠICHNI JSOU MÝM BOŽSTVEM, MÝM OSUDEM, KARMOU I ŽIVOTEM I PO ŽIVOTĚ...
Rozhovor s Chymusem, frontmanem kapely PAČESS nejen o novém albu s názvem "Poupě"
Kapelu PAČESS jsem naposledy viděl v akci na WARM UP JOSEFOFF v srpnu loňského roku v Nároďáku Jaroměř.
Pro mě jedno z nejlepších vystoupení večera. Jak hudebně, tak show na pódiu. V hlavní roli exceloval frontman kapely CHYMUS, který si omotal fanoušky temného soundu kolem prstu a táhnul je do míst, kde se modlí desatero hříchů a Satanáš. Chymus se svíjel, plazil a skupoval duše okolo stojících a hrozících metalheads. Nositel pekelné Grammy, učitel zpěvu a hudebky v hell school. Rákoskou mlátí přes pařáty kopyta Belzebubových harantů, když se netrefěj do rytmu...
Skupina PAČESS vydává 25.5.2021 nové album s názvem "POUPĚ". To vychází pod značkou Slovak Metal Army.
Na albu je 7 skladeb: Poupě, Sommelier, Jako most k lidem, Butan-2,3-dion, Tadeus, Reinheitsgebot a Jménem lilie. K posledně jmenované skladbě udělala kapela lyric video.
Pačess je primárně jméno kytaristy a skladatele, který vešel v povědomí svým působením v kapelách Defeated a Asgard. V roce 2011 vydal své sólové album Monte Liliorum a o pět let později další s názvem Trapista: Oratorium vokálně instrumentální, na kterém hostovala plejáda známých muzikantů, jako například Blackosh (Nifelheim), Zdeněk Černý (Titanic), Khaablus (Solfernus) nebo Lord Morbivod (Stíny plamenů). V roce 2019 se setkává s Chymusem (Antigod, Isacaarum) a společně s Marthusem (Cradle of Filth, Titanic) nahrávají EP Zoigl, které bylo nominováno na cenu Břitva a kritika jej přijala velmi pozitivně. Díky tomu se z projektu stává regulérní kapela.
line-up:
Pačess (guitars)
Ing. Tomáš František Hanzl a.k.a. Chymus (vocals)
Tomáš Parambucha Řeřucha (bass)
Jakub Fritsche (guitars)
Filip Smetana (drums)
Čed (keyboards)
discography
2011 - Monte Liliorum - album
2016 - Trapista - album
2019 - Zoigl - album
2020 - Zoigl/Zugabe - re-release
2021 - SMA Sampler #1 - compilation
2021 - Poupě - album
O pár slov k novému albu jsme požádali zpěváka Chymuse :
1. Trochu mě zarazil romantický název "Poupě", pak podobně další u skladby Jménem lilie... Podle názvů "romanťárna" a rozkvetlý záhony pučících rostlin, ve skutečnosti černej kov, nicota a úplně jiný význam...
Mnohým se ten název alba, potažmo i názvy písní na něm může zdát zavádějící, nicméně opak je pravdou. Vše je úzce spjato s pivovarnictvím a pivem. Poupě, tedy spíše raději celým jménem - František Ondřej Poupě - byl na počátku předminulého století velmi významným českým sládkem, který do pivovarnictví zaváděl nové metody a postupy vaření zlatavého moku. Ten pán měl poměrně komplikovaný život a osud mu do cesty neustále kladl překážky a nástrahy ve smyslu lidské nevraživosti a odporu ke všemu novému. Byl inovátorem, vědcem i vynálezcem. A nejen proto si vysloužil in memoriam titul geniálního sládka. Právě jeho životu jsou věnovány dvě skladby - titulní Poupě a Tebou zmíněná závěrečná skladba Jménem lilie. Zkrátka jeho životní příběh nás s Pačessem velmi oslovil a proto jsme se rozhodli touto svébytnou formou mu vzdát hold a složit poklonu. Vyjma písně Butan-2,3-dion jsou všechny o lidech žijících, nebo kteří skutečně žili.
2. Můžeš nám říct pár slov k samotnému nahrávání ? Jak dlouho a kde jste nahrávali ? Všichni pěkně pohromadě, nebo každej sólo? Kdo je autor muziky a textů ? Produkce, mix, obal?
Nahrávání probíhalo v průběhu prosince 2020 a ledna 2021 v různých studiích. Vše pěkně zvlášť, aby na svůj part každý měl klid a svou pohodu. Což mně osobně poměrně vyhovuje. Jistě, Pačess byl přítomen prakticky u všeho, přece jen je to hlavně jeho duševní dítě. Já se během nahrávání kromě Otyna setkal jen s ním a vždy jen na pár hodin, kdy přijel nakouknout, jak práce na vokálních partech probíhají. Autorem muziky je samozřejmě Pačess a jeho rukopis je cítit z každého tónu, ale tentokrát mu velmi zručně sekundoval Jakub Fritsche z FORGOTTEN SILENCE a KANDAR, který se těmi melodiemi zjevně neskutečně bavil. Co se týče textů, tam to funguje trochu jinak. Pačess vybere témata jednotlivých skladeb a pokud je třeba, vysype mi z rukávu mraky informací - tu dodá knížečku ke studiu problematiky, tu dá k dobrému osobní zážitky ze své pivovarnické praxe či ze svého života - a já si pak sednu k nahraným demům a začnu tvořit zpěvové linky a do nich verše. Občas to bývá dost hodinářská práce, protože se snažím o to, aby to znělo nešroubovaně, ale aby to nebyly holé štěky a hlavně aby to v sobě neslo příběh. Zvuk a vše kolem něj měl na starosti Otyn ze studia Davos - pačessí věci s chutí vždy točím u něj, protože mne dokáže správně vyhecovat a dostat ze mě i to, o čem nevím, že zvládnu. A obal? Veškeré grafické a vizuální práce jsou výhradně moje hájemství.
3. Na albu je sedm skladeb. Můžeš nám je pár větami popsat a jaká skladba se tobě jeví jako nejvíce povedená ?
Poupě je skladbou lehce zasmušilou, navozuje atmosféru, ale přitom není nijak extra pomalá, výjimkou může být část v druhé třetině skladby. Hudebně i textově ji vnímám jako kapitolu z romaneta - osud člověka zmítaného lidským neporozuměním a konzervatismem, který ovšem má naději na lepší příští. Jazyk je spíše poetičtější.
Sommelier je zcela odlišný. Je dravě svižný jako rozvodněná bystřina. Někomu se může zdát, že je až monotónní, ale pokaždé, když jej poslouchám, mám pocit, že slyším a vnímám něco jiného než předtím. Příběh je o skutečně žijícím pivním sommelierovi, jenž je Pačessovým kolegou z branže. Zpěv je veden v hovorové češtině a vzhledem k tomu, že ten dotyčný tak opravdu mluví, tak ani já při psaní neměl obavu užít peprnějšího výraziva.
Jako most k lidem je zase skladba, která se tváří jako ohlodaná až na kost. Vyhrávky kytar ve vyšších tónech působí až mrazivě a svěřepě, ale dokonale přizvukují všemu dění okolo. Při natáčení této skladby jsem se ohromně bavil, protože jsem se na ni moc těšil. V té písni je spousta odkazů na Pačessovy známé přátele, ale nechci to více rozkrývat. Nechť alespoň něco zůstane skryto.
Butan-2,3-dion se ze začátku táhne jako odér, který k té sloučenině patří, jenže pak se všechno utrhne z řetězu, a idyla je tatam (relativní klid nastává až ke konci). A vše dostává na frak i v lyrice - prostě butan-2,3-dion, také známý pod názvem diacetyl by v pivu být neměl, nicméně spousta lidí na něj, zpravidla nevědomky, nedá dopustit, protože bez něj by jistá značka piva nebyla tou značkou.
Tadeus je nejpomalejším kusem alba. Vine se volným tempem, atmosféru doplňuje cemballo - tím pádem je jasné, do jakých vod jsme v historii vstoupili. S plynoucím časem skladba graduje do finále, které se zklidní volnou kytarovou vyhrávkou. Text je psán formou rozhovoru mezi Rudolfem II. a Tadeášem Hájkem z Hájku, do kterého semtam vstupuje rádoby vypravěč. Tadeáš se svého času, mimo mnoha dalších svých aktivit a úloh, věnoval i problematice vaření piva a právě proto má na tomto albu své místo. Jazyk textu má lehce dobový ráz - císař o sobě hovoří v první osobě množného čísla a Tadeáš mu odpovídá ve třetím plurálu.
Reinheitsgebot jako kontrast oproti skladbě Tadeus je na to konto nejrychlejší z celého alba a volnější tempo se ukáže na chvíli až v druhé půli. Zpěv je extrémně rychlý a za sebe mohu říci, že jsem si zde málem sáhl až na pomyslné dno. Text pojednává o historii pravidel a zákonů týkajících se vaření piva napříč lidskými dějinami.
Jménem lilie tvoří epické zakončení alba, zvony v úvodních taktech předehry člověka přenesou zpátky k panu Poupěti. Skladba textem i hudbou posluchače provede k lepšímu životnímu údělu tohoto neobyčejného člověka ve skryté parafrázi srovnávání života se dnem, která je spíše jakousi tvůrčí zkratkou této symboliky. A kterou bych z těch sedmi skladeb vyzvedl? Odpověď je jednoduchá: "Všechny."
4. PAČESS je jedna kapela... Podle "Encyclopaedia Metallum" jsi aktivní ještě v INNER FEAR a M.A.C. OF MAD. Jsou to stále živé projekty a plánujete něco ?
Na úvod je třeba říci, že v M.A.C. OF MAD už mnoho let nejsem, nicméně před zhruba čtyřmi lety jsem s nimi krátce vystoupil na jedné akci v německém Mnichově. Ale naše cesty se rozdělily. INNER FEAR je záležitostí dosti čerstvou - s Marthusem pracujeme usilovně na všem, co se nadcházejícího alba týče. Texty mám hotové již od minulého roku a momentálně je osazuji do muziky. Jsem velmi rád, že mne k tomuto počinu přizval nejen jako textaře. Jsem vskutku velmi zvědavý, co z naší spolupráce vyleze a jak to lidi poberou. Jak vidno, Encyclopaedia Metallum nemá úplně čerstvé zprávy, i když je fakt, že některé své aktivity maskuji. Jednou z těch lehce maskovaných je projekt PETROLEUM, ve kterém jsem se sešel s mým kamarády Ivošem Plačkem (IPAH) a Alešem Hrnčálem (IPAH, WARCHILD). Ke spolupráci tihle dva čímani přizvali i Silenthella z MASTER'S HAMMER, bývalého bubeníka téže kapely Valentu a v neposlední řadě i Šakala z FATA MORGANA plus nespočetnou řadu dalších hostí. Shodou okolností i tento projekt v dnešních dnech spatřuje světlo světa ve formě CD pod vlajkou Slovak Metal Army, které vládne mistr Haríň. A nakonec... ano, řeč bude o ISACAARUM. Tahle zběsilost je možná pro mnoho lidí definitivně pod drnem, ale přece jen se něco děje. Ve spolupráci se zakládajícím členem ISACAARUM Bambusem, s Vlakinem (INGROWING) a Ferencem (ANTIGOD, DEAD CARNAGE) v současnosti tvoříme nový materiál, který by měl vyjít pod hlavičkou MetalGate koncem roku 2022. Takže práce jak kostele a čas na nudu je pouhou fikcí.
5. Koncertování.... covid vše změnil a je otázkou, zda se někdy vše vrátí do podoby, na jakou jsme byli zvyklí. Teď se možná trochu otvíraj stavidla... Část kapel říká, že za současných opatřeních nebude vystupovat. Nechce hrát pro "ovce" s náhubky na hubě... Co si o tom myslíš ty ? Přizpůsobit se době, nebo zpět do undergroundu?
Sám nevím, jak se k tomu postavit. Na jednu stranu se člověk snaží chápat strach svého okolí a na druhou stranu je otázkou nakolik je celá tato situace pochybnou panikou. Spíše se ptám "Cui bono?". Já osobně nemám problém se nechat otestovat, bylo-li by to podmínkou pořadatele. Ostatně, přesně touto formou minimálně jeden koncert s takovou podmínkou s PAČESS budeme letos absolvovat. Zpět do undergroundu? Pod tímhle slovem v současnosti každý z nás vnímáme něco úplně jiného. Dříve (před rokem 1989) jsme žili v podivném vězení, kdežto dnes si budujeme vězení ve vlastních hlavách a často zcela dobrovolně.
6. Jak Chymus k metalu a zvláště tomu temnýmu dospěl? Pamatuješ ještě na svoje první veřejné vystoupení? A od počátku svého muzikantského života si chtěl mít v ruce mikrák a být frontmanem?
Na přelomu let 90/91 se to ve mně začalo nějak všechno vzpírat a těch pár obehraných kazet, které jsme neustále brousili ve dvojčeti na intru. Pokud si pamatuji byla to dema ROOT, DEBUSTROL, KRYPTOR, TUDOR, HNF, PS a podobné kusy. Pak přišli kalibry typu JUDAS PRIEST, ARAKAIN a pak vzápětí GOREFEST, PUNGENT STENCH, CARCASS, NAPALM DEATH... A už jsem se vezl. V té době jsem hrál na kytaru s jedním borcem (už ani nevím odkud) za bicími na internátní zkušebně. Pak mne čas zavál na chvilku do Holic v Čechách, kde jsem zkoušel chroptět v jedné lokální bandě typu moc-se-snažíme-o-metal-ale-vůbec-nám-to-nejde. Pak jsme měli vystoupení v místní knajpě Na Trandě a tam jsem poprvé stál s kytarou na krku před mikrofonem. No hrůza, hehehe... Jenže v roce 95 mne oslovil Kopta (v současnosti RoboCop, či jak si to teď Jirka říká) z tehdejších NEGLIGENT COLLATERAL COLLAPSE a bylo definitivně vymalováno...
7. Chymus = polotekutá natrávená potrava přicházející z žaludku do tenkého střeva ... Jak ty jsi přišel k takové přezdívce ? Já určitou fantazii mám, ale není to nic pro gurmány...
Je zvláštní, že na tuto otázku jsem už odpovídal snad tisíckrát, tak to holt bude po tisíciprvé. Každý jsme nějak začínali s angličtinou a já počátkem devadesátek měl cíl porozumět textům CARCASS. Na Reek Of Putrefaction v jednom tracku jsem našel v textu slovo "chymus". V té době jsem totálně neměl šajnu, co to znamená. Zmínil jsem se o tom kámošům, se kterými jsem se v té době stýkal, a ti mne začali tak titulovat. Až po cca dvou letech jsem zjistil, co to vůbec znamená (to víš, internet tehdy ještě byl hudbou budoucnosti a já neměl čas pátrat po knihovnách). No, zpočátku jsem se málem vyvrátil, ale nakonec jsem si tu přezdívku zvykl a postupem času se z ní stala víceméně jakási obchodní značka.
8. Co bych chtěl, aby zahráli za songy na tvým funuse ?
Těžko říci, co mi tam pustí, já si v té chvíli určitě už nic moc nebudu moci vybrat. Přál bych si asi Here Comes The Sun od Devina Townsenda, High Hopes od PINK FLOYD, Across The Universe cover od LAIBACH a Confutatis Maledictis od Mozarta nebo MY DYING BRIDE - Crown of Sympathy.
9. Pryč se smrtí...na FB jsou fotky s tebou nacpaný pozitivnem - příroda, pejsci,pivo, hezký vztah s Míšou... tam zřejmě hledáš inspiraci, relax, útěk od starostí. Docela by mě zajímalo, zda věříš v nějakou vyšší moc (Boha nemyslím), osud, karmu, život po životě ?
Věřím ve své nejbližší, ve své přátele a v sebe - v libovolném pořadí - ti všichni jsou mým božstvem, mým osudem, karmou i životem po životě.
10. Na závěr nějaké tvé oblíbené motto, krédo, vzkaz....?
Držte se, žádná krize netrvá věčně.